loader
Instalacja fotowoltaiczna w firmie

Fotowoltaika dla Firm

Optymalizacja energii w firmie
 

Energia elektryczna w każdym biznesie to kluczowy element, nad którym przynajmniej raz w roku należałoby się „pochylić”. Niezależnie od rodzaju, profilu oraz wielkości zużycia prądu zawsze istnieje możliwość optymalizacji kosztów. Zawsze i niezmiennie od kliku lat firmy mogą zmienić sprzedawców prądu. To podstawowy element, który w zależności od zawartej umowy na dostawę energii, może być optymalizowany w cyklach półrocznych, rocznych i dwuletnich. Innymi prawami kieruje się gdy jest umowa bezterminowa, którą relatywnie łatwo wypowiadamy, w przedziale od miesiąca do trzech. Jak to zrobić i kto w tym może pomóc firmie? Niezmiennie rekomendowany jest doradca energetyczny, taki jakim jest Eprad.pl, który zestawi wszystkie opcje, przeanalizuje opłacalność zmiany sprzedawcy i poprowadzi przez formalności. 

W ostatnim czasie, coraz ważniejszą formą optymalizacji energii firmowej jest fotowoltaika dla firm. Montaż paneli fotowoltaicznych w firmie, może być praktycznie bez kosztowym procesem. W wielu przypadkach fotowoltaika nie zapewni w 100% zapotrzebowania na energię, ale zawsze pozwoli oszczędzić na rachunkach za prąd.

Kalkulacja oszczędności z fotowoltaiki w firmie

Jest bardzo wiele kryteri wyboru i decyzji do instalacji fotowoltaicznej w firmie. Należy przeanalizować przede wszystkich :

  1. Jak duże zużycie dzienne, miesięczne i roczne  prądu ma firma? Maksymalna instalacja bez pozwolenia na budowę, o mocy 50 kWp wyprodukuje około 50 000 kWh/rocznie. Taki zestaw PV, powinien stanowić punkt odniesienia, do biznesowego użycia paneli słonecznych. A więc jeśli zużycie roczne prądu w firmie, jest większe niż 50 000 kWh, to zasadność fotowoltaiki w biznesie nie podlega większej dyskusji. Jeśli jest mniejsze, to nadal jest bardzo dużo argumentów za energią słoneczną w firmie, ponieważ instalacje biznesowe o mniejszej mocy dają realną optymalizację kosztów energii. Wszystko zależy wówczas od dobowego profilu zużycia energii, naszych cykli produkcyjnych oraz rodzaju prowadzonej działalności.
  1. Wysokość rachunków za prąd, to po wielkości zużycia kluczowy punkt odniesienia. Śmiało można założyć, że jeśli rachunek przekracza 2 tyś zł miesięcznie, fotowoltaika w firmie to racjonalny ruch. Poniżej tego progu fotowoltaika, może generować dodatkowy przychód, a powyżej „ścina” koszty lub bilansuje się w okolicach braku kosztów energii w firmie.
  1. Finansowanie instalacji fotowoltaicznej w firmie, jest elementem bardzo elastycznym. W zależności od miejsca prowadzenia działalności, kondycji firmy, rodzaju działalności i szeregu innych czynników, każda firma może liczyć na podstawowe formy finansowania fotowoltaiki:

– leasing, który często wynosi koło 3% rocznie wartości instalacji PV

– kredyt firmowy nie preferencyjny to koszt między 4%-6% rocznie

– kredyty preferencyjne na fotowoltaikę, termomodernizację czy wsparcie Unijne, wówczas oprocentowanie spada poniżej 1% rocznie

– ulgi dla firm zależą od bardzo wielu czynników, jednak należy tutaj głównie wymienić termodernizację, automatyzację i optymalizację zużycia prądu w firmie

– dotacje mogą być zarówno na szczeblu Europejskim jak i gminnym, dlatego wszystko zależy od rodzaju biznesu i jego lokalizacji geograficznej

  1. Miejsce gdzie instalujemy panele fotowoltaiczne w firmie. Posiadając duże powierzchnie dachowe takie jakie hale, kurniki, hotele, stodoły, wspólnoty mieszkaniowe czy centra handlowe należy skupić się na maksymalnym wykorzystaniu dostępnej powierzchni (np. wybierając moduły dwustronne). Natomiast dysponując terenem przy firmowym, polem czy dużym parkingiem można rozważyć instalację gruntową lub panele słoneczne na wiatach parkingowych. Kluczowe w doborze rodzaju instalacji, jest audyt fotowoltaiczny przeprowadzany przez specjalistę. Na tym również polega optymalizacja energetyczna w firmie, by wykorzystać maksymalny potencjał paneli słonecznych.
  1. Ważne w procesie kalkulacji opłacalności instalacji słonecznej w firmie, jest rodzaj własności lub sposób w jaki korzystamy z przestrzeni firmowej. Jeśli firma jest właścicielem miejsca, budynku lub przestrzeni poza wyżej opisanymi korzyściami finansowymi, instalacja fotowoltaiczna wpłynie na wartość nieruchomości. Szacunki z rynków o wiele bardziej nasyconych instalacjami pv, wskazują na 15% wzrost wartości nieruchomości z fotowoltaiką. Co za tym idzie, nawet w niepewnych czasach instalacja sama się sfinansuje w przypadku sprzedaży lub najmu. Będąc jedynie najemcą powierzchni i dyspponując kalkulacją, która wskazuje na racjonalność inwestycji w fotowoltaikę, jest kilka opcji działania. Przede wszystkim, najem dłuższy niż zwrot inwestycji. Zwykle czas na spłatę całości inwestycji o mocy 50kWp, to 6-8 lat, po których instalacja daje firmie tylko i aż dodatkowe zyski. Najem krótszy niż ten okres, w kontekście fotowoltaiki powinien być rozpatrywany, pod kątem szczegółowej analizy dedykowanej do konkretnego przypadku co Eprad i Energia Pomorze zawsze gwarantuje.
  1. Długoterminowe zyski z fotowoltaiki w firmie. W 2020 roku powszechną gwarancją pracy instalacji fotowoltaicznej, przez producentów kluczowych podzespołów (inwertery Kehua czy SolarEdge i Moduły Jolywood czy ZnShine), to minimum 25 lat ( moduły są już objęte 30 letnią gwarancją). Co za tym idzie, instalacja fotowoltaiczna daje nam długoterminową perspektywę finansową. Średnio 50 kWp zwraca się do 8 lat, więc przez 22 lata mamy czystą korzyść w firmie. Przy aktualnych cenach energii i corocznych podwyżkach, w kieszeni właściciela na pewno zostanie 500 tyś zł w ciągu 25-30 lat. Niezależnie czy to dużo czy mało w skali biznesu, to realny i namacalny zysk z fotowoltaiki dla firm.
  1. Poza zużyciem prądu na własne potrzeby, każda firma może zainwestować w fotowoltaikę. Oznacza to, że nadwyżkę środków można spożytkować na farmę fotowoltaiczną.  W skali roku, taka inwestycja daje 8% zwrotu. Eprad.pl czyli doradca energetyczny, przeprowadza, również analizę opłacalności inwestycji firmowej w fotowoltaikę.
Czy Fotowoltaika się opłaca w firmie?
 

Można się spierać czy fotowoltaika ratuje świat, jest kluczowym elementem PR firmy czy też modnym trendem, za którym wszyscy radzą podążać. Bezsprzecznym pozostaje jednak, finansowy wymiar inwestycji w fotowoltaikę w ujęciu biznesowym. Jest masa dodatkowych specyficznych dla konkretnego biznesu argumentów „za” instalacją fotowoltaiki w firmie. Wówczas z pomocą przychodzą doradcy energetyczni tacy jak eprad i energia pomorze, którzy analizują całościowo każdy biznes. Dopiero po profesjonalnej analizie  możliwe jest, szycie na miarę możliwości biznesowego wykorzystania energii słonecznej w firmie. Fotowoltaika dla firm, to nie inwestycja, a racjonalna decyzja biznesowa i o tym należy pamiętać przy optymalizacji energetycznej w firmie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *